Když uvažujete o spuštění e-commerce, máte na výběr z několika možností, především pokud jde o prodejní a logistické modely. Internetové obchody dnes často fungují v modelu dropshippingu. Jiné se rozhodnou pro fulfillment. V tomto článku se chystáme tyto dva modely porovnat. Co byste o nich měli vědět?
Ano, víme, že-fulfillment a dropshipping nelze přímo srovnávat. První z nich je čistě logistický model, zatímco druhý se točí kolem prodejní strategie. Jak se však brzy sami přesvědčíte, jak fulfillment, tak dropshipping mají mnoho společného! Pojďme k věci.
Co potřebujete vědět o dropshippingu?
Dropshipping je běžný obchodní model elektronického obchodu. Jednou z jeho velkých výhod je, že umožňuje rychlé zahájení podnikání bez velkých investic. Ve skutečnosti potřebujete pouze webové stránky s internetovým obchodem. V tomto modelu váš obchod prodává výrobky, které nemáte fyzicky ve svém skladu. Jak je to možné? Když zákazník zadá objednávku, nasměrujete ji na svého dodavatele/distributora a ten je zodpovědný za její doručení zákazníkovi. Jinými slovy, váš obchod hraje roli prostředníka.
Jaké jsou výhody tohoto přístupu k podnikání v elektronickém obchodě?
- Nemusíte provozovat ani si pronajímat sklad.
- Nepotřebujete rozsáhlé finanční zdroje, abyste mohli začít prodávat výrobky
- A konečně, nemusíte se starat o logistiku
Vše je v rukou vašeho partnera. Na druhou stranu to znamená, že jste plně závislí na svém prodejci (prodejcích). Pokud nemají výrobek na skladě, nemůžete zásilku odeslat. Pokud ztratí cash flow a nemohou plnit objednávky, vaše podnikání se automaticky stává také nestabilním.
Pokud vás k dropshippingu přilákaly jeho výhody, myslete také na plnění. Je pravda, že tento model vyžaduje více práce na vaší straně, ale je z mnoha hledisek spolehlivější.
Zvažte fulfillment pro svůj internetový obchod
Fulfillment je striktně logistický model založený na outsourcingu. Zde spolupracujete s externím fulfillment centrem (často označovaným jako logistické centrum), které se stará o logistiku vaším jménem. Co to znamená v praxi?
- Nemusíte provozovat ani pronajímat sklad. Obvykle fulfillment centra poskytují svým klientům potřebné skladovací prostory pro jejich výrobky.
- Nemusíte se starat o logistiku. Plnicí centrum automaticky shromažďuje objednávky z vašeho obchodu (prostřednictvím systému řízení skladů integrovaného s vaší platformou elektronického obchodu) a odesílá zásilky zákazníkům.
- Často fulfillment centra dokonce jménem svých klientů řeší i vrácení zboží a reklamace.
- Fulfillment centra nabízejí nejrychlejší a nejkratší cestu k zahraničním zákazníkům. Společnosti jako Frisbo nabízejí přeshraniční fulfillment a podporují klienty při zasílání jejich produktů po celém světě. Díky tomu můžete snadno rozšiřovat své podnikání, aniž byste museli investovat značné prostředky.
Když logistiku zadáte společnosti 3PL (third-party logistics), můžete na logistiku téměř zapomenout a soustředit se na rozvoj podnikání. Vše, co se děje offline, je v rukou vašeho logistického partnera. Tento model samozřejmě vyžaduje více úsilí než dropshipping. Musíte se například starat o zásoby a mít dodavatelský řetězec pod kontrolou, abyste mohli zákazníky obsloužit bez zpoždění a chyb. Koneckonců produkty, které prodáváte, musí být fyzicky dostupné ve vašem skladu (i když se jedná o externí sklad poskytovaný logistickým centrem).
Jak vidíte, ačkoli dropshipping a fulfillment jsou dvě různé věci, výhody, které stojí za oběma modely, jsou docela podobné. Znamená to, že jeden je lepší než druhý? V žádném případě! Oba tyto modely mají některé významné výhody a vše skutečně závisí na vašem obchodním modelu. Zjistěte více informací o obchodní strategii elektronického obchodu a vyberte si možnost, která nejlépe vyhovuje vašim potřebám a představám.