Přestože distribuční centra a fulfillment centra hrají v dodavatelském řetězci podobnou roli, existují mezi nimi určité významné rozdíly. Více o těchto rozdílech si povíme v následujícím článku a současně porovnáme možnosti distribučních center s možnostmi fulfillment center. Získané informace vám pomohou při rozhodování o správné variantě pro váš e-commerce nebo maloobchod.
Nejprve si povíme o distribučních centrech. Hrají zásadní roli v každém přeshraničním dodavatelském řetězci.
Primární úlohou distribučního centra je sloužit jako tranzitní uzel pro produkty v rámci dodavatelského řetězce. V mnoha případech se způsob dopravy liší v jednotlivých distribučních centrech. Můžeme si to ukázat na následujícím příkladu. Působíte ve Spojených státech a získáváte produkty z Číny. Zpočátku jsou objednané produkty přepravovány po moři do distribučního centra v jednom z pobřežních amerických měst. Zde jsou produkty vyloženy a po silnici putují přímo k vám (ať už přímo do sídla nebo do skladu).
V některých případech mohou distribuční centra fungovat i jako sklady. Většina distribučních center má nakládací rampy, rozsáhlou skladovací plochu a expediční část, ale jejich primární úlohou je efektivním způsobem usnadnit tranzit a přesun inventáře (nikoliv jej skladovat). Distribuční centra navíc obvykle nezasílají produkty přímo koncovým zákazníkům. Tuto roli plní fulfillment centrum.
Pojem fulfillment je kompletní logistické řešení pro prodejce fyzického zboží. Fulfillment centra, často označovaná logistická centra, pomáhají maloobchodním a e-commerce společnostem skladovat zboží a zasílat je přímo zákazníkům. Zjednodušeně lze říci, že fulfillment centra si můžete představit jako pokročilé sklady s mnohem širším záběrem služeb. Zaměřují se primárně na zákazníka a často řeší vrácení zboží a reklamace. Mnoho fulfillemnt center nabízí přeshraniční přepravu a umožňuje tak svým klientům působit na zahraničních trzích bez dalších finančních investic.
Pokud provozujete eshop a nechcete si pronajímat sklad (nebo řešit logistiku), můžete využít služeb externího fulfillment centra a outsourcovat veškeré logistické procesy. V tomto scénáři je fulfillement centrum (vlastněné logistickou společností třetí strany) odpovědné za:
Pokud řídíte přeshraniční dodavatelský řetězec, jsou produkty nejprve odeslány do distribučního centra a následně do vašeho skladu nebo fulfillment centra.
Na tuto otázku neexistuje jednoduchá odpověď. Proto přeshraniční dodavatelské řetězce obvykle využívají jak distribuční, tak fulfillment centra. Vše závisí na mnoha faktorech, včetně:
Obecně vzato lze říci, že pokud působíte v sektoru e-commerce a chcete ušetřit čas a peníze, měli byste zvolit fulfillment centrum. Tímto způsobem můžete zjednodušit a zkrátit dodavatelský řetězec a rychle odeslat produkty zákazníkům. Vaši prodejci mohou zasílat produkty přímo do fulfillment centra. Na druhou stranu, pokud provozujete vyspělou maloobchodní společnost s celou sítí kamenných prodejen, distribuční centra se jeví jako nutnost. Důkladně analyzujte svou situaci, porovnejte všechna pro a proti obou řešení a udělejte informované rozhodnutí.